RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 1
Tarikh / Hari :
03.04.2012 ( ISNIN ) Masa : 8.15 – 9.15 pagi
Kelas : 2 KAMIL
Bil. Murid : 30 orang
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk/Unit 1 : Amalan Pemakanan Yang Sihat – Makanan
Seimbang
Objektif : Pada
akhir pelajaran ini murid dapat:
1. Membaca dan mengecam isi-isi penting
daripada petikan yang dibaca.
2. Memilih dan mengenal pasti jenis-jenis
makanan seimbang.
3. Mengelaskan maklumat dan memberikan jawapan
yang betul pada lembaran yang diedarkan.
Pengetahuan sedia ada : Manusia memerlukan makanan untuk
hidup.
Konsep : Zat makanan, makanan seimbang
dan budaya hidup sihat.
Bahan : Slide piramid makanan,
kad-kad perkataan, buku teks
Nilai : Kesederhanaan – mengambil
makanan mengikut keperluan.
Kemahiran : Kemahiran berfikir:
- mengenal pasti idea utama
dan idea sokongan.
- mengelaskan.
- membanding dan membeza.
Langkah/Masa
|
Isi/Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
Induksi
(5 minit)
|
Makanan
|
Guru
menayangkan slide piramid makanan.
Guru
meminta murid menamakan makanan yang
dilihat.
Menerangkan
kepentingan makanan kepada manusia.
|
Menamakan
makanan yang dilihat.
|
Slide
piramid makanan.
Kad
gambar:
Roti,
ikan, kentang
susu
kotak, lobak
|
Perkembangan
Langkah
1
(5 minit)
Langkah
2
(15 minit)
Langkah
3
(15minit)
Langkah
4
(15 minit)
|
Makanan
seimbang
Kepentingan
Makanan
seimbang
Kepentingan
Makanan
Seimbang
Zat-zat
makanan
|
Menunjukkan
carta piramid makanan sambil memberi penjelasan
Membaca
petikan bersama murid.
Mendengar
dan membimbing bacaan murid.
Berbincang
nutrien dalam makanan – karbohidrat, protein, lemak, vitamin dan garam galian
.
Berbincang dan membimbing mengelaskan
jenis-jenis makanan.
Memberi
arahan untuk menjawab soalan.
|
Murid
mendengar dan
bersoal
jawab.
Membaca
petikan dan bersoal jawab
Murid
mengelaskan makanan secara berkumpulan.
Menulis
maklumat makanan mengikut jenisnya.
|
Carta
Piramid
Makanan
Petikan
,Kad Perkataan
Kad
perkataan :
Roti,
ikan, kentang ,susu
Lembaran
kerja
LAMPIRAN 1
|
Penutup
(5 minit)
|
Membuat
Kesimpulan
|
Berbincang
tentang jawapan yang ditulis oleh murid.
|
Murid
membuat pembetulan. Contoh: kesalahan ejaan.
|
Pengukuhan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan